LĂ€roplaner och undervisning
Efter ett helt arbetsliv i skolans vÀrld som lÀrare och skolledare har jag haft stÀndig anledning att fördjupa mig i skolans styrdokument, och det Àr utifrÄn den erfarenheten som jag tagit mig an ursprungsfrÄgorna i förhÄllande till lÀroplanerna. Ibland har jag heller inte kunnat lÄta bli att med varierande framgÄng ge mig in i mediadebatten, som till exempel i frÄga om artikeln i Dagens Nyheter nedan. Det perspektiv som prÀglat bÄde lÀroplansförfattarna och dess tillÀmpare i form av Skolinspektionens representanter lÀmnar mycket i övrigt att önska. Styrdokumenten prÀglas av förestÀllningen att naturalismen Àr sann och Gud död, medan verkligheten Àr den precis rakt motsatta.
Men det Àr som det Àr. LÀroplanen stÄr fast, och som lÀrare och skolledare har vi att anpassa oss efter den. DessvÀrre efterlevs den dÄligt i frÄga om ursprungsfrÄgorna, eftersom undervisningen inom detta omrÄde Àr lÄngt ifrÄn sakliga och allsidiga. Och det finns mycket annat att tillÀgga.